سلسله مراتب اجتماعی

سلسله مراتب اجتماعی (کاست)

 

سلسله مراتب اجتماعی در فرهنگ نپالی کاملاً شناخته شده است. در فرهنگ نپالی تفاوت آشکاری در سلسله مراتب اجتماعی بین فقیرترین و قدرتمندترین افراد جامعه وجود دارد. مردم عمدتاً این تفاوت‌ها در موقعیت اجتماعی را به عنوان نظم طبیعی می‌پذیرند و به کسانی که سلسله مراتب اجتماعی بالاتری دارند یا از نظر آن‌ها شهرت بالایی دارند، احترام می‌کنند. با این حال، وضعیت و پیشینه یک فرد همیشه بلافاصله در نپال مشخص نیست.
به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که یک میوه فروش دارای مدرک دانشگاهی است. مالکیت زمین نیز معیاری رایج در قضاوت  است.
با این حال، عموماً تصور می شود که شهرت و موقعیت خانوادگی (جات) از ثروت مادی مهمتر است. از مردم انتظار نمی رود که به خاطر پولشان مورد احترام قرار گیرند، بلکه به خاطر فضیلتشان مورد احترام قرار می گیرند. همچنین نسبت به کسانی که تحصیل کرده یا انگلیسی صحبت می کنند احترام بیشتری مورد انتظار است.

طبقه‌بندی سلسله مراتب اجتماعی (سیستم کاست)

نپالی‌ها معمولاً در مورد سن، حرفه، تحصیلات و پیشینه خانوادگی فرد سؤال می‌کنند. این سوالات بدین خاطر است تا میزان احترامی که در فرم زبانی موجود می باشد را تشخیص دهند.
آگاهی نپالی از وضعیت اجتماع نیز به شدت تحت تأثیر سیستم کاست هندو  است. اگرچه سیستم «کاست» اغلب تحت یک اصطلاح طبقه‌بندی می‌شود، اما سیستم «کاست» در واقع نشان‌دهنده چندین سیستم طبقه‌بندی سلسله مراتب اجتماعی است. سیستم «وارنا» جامعه را به پنج دسته کلی تقسیم می‌کند که گاهی اوقات به عنوان دسته‌هایی از کاست توصیف می‌شوند.
  1. برهمن ها
  2. کشتریاها
  3. وایشیاها
  4. سودراها
  5. دالیتس ها
کاست فرد به طور سنتی خط کار، موقعیت فرد در سلسله مراتب اجتماعی و ایده های ارزشی را تعیین می کند. علیرغم غیرقانونی شدن تبعیض بر اساس کاست در سال 1962، تأثیر این طبقه بندی اجتماعی همچنان باقی مانده است. برخی از نپالی‌ها ممکن است در درون کاست خود معاشرت کنند و ازدواج کنندو تشکیل خانواده دهند، در حالی که برخی دیگر حتی ممکن است کسانی را که به کاست‌های زیردست تعلق دارند طرد کنند.
به عنوان مثال، آنها ممکن است پیشنهاد غذا از طرف یک طبقه پایین را نپذیرند، زیرا معتقدند ‘نجس‘ است. با این وجود، خوشبختانه با مدرن شدن نپال، محدودیت های اجتماعی سیستم کاست در حال محو شدن است. به عنوان مثال، در کاتماندو، پاتان، باکتاپور، پخارا، چیتوان و لومبینی که کاست ها به طور روزانه با هم ترکیب می شوند، نگرانی در مورد کاست های دیگران در حال کاهش است. نسل جوان نیز به ویژه لیبرال است و نسبت به همه اقشار دارای ذهنی باز است.
error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.