رودخانه ستی گانداگی با نام های ستی ریور و ستی خولا نیز شناخته می شود.

رودخانه ستی خولا (ستی گانداگی) به خاطر مناظر خیره کننده خود در طول سال مشهور است. در این ناحیه می توانید نمای بسیار زیبایی به کوه های ماناسلو و آناپورنا داشته باشید.

رودخانه ستی خولا از کاتماندو  2 ساعت و از پخارا 5 ساعت فاصله دارد. طول ستی گانداگی 35 کیلومتر بوده و حجم آب آن نسبت به دیگر رودخانه های نپال کمتر می باشد.

رودخانه  “ستی خولا” که با نام “ستی ریور” و ” ستی گانداگی” نیز شناخته می شود در غرب نپال واقع شده و شاخه یی از رود مقدس تریشولی می باشد. رودخانه ی “ستی خولا” یکی از مقدس ترین و مهم ترین رودهای نپال است و در آیین هندو به عنوان شکلی از ویشنو مورد پرستش قرار گرفته است.

در ادامه مسیر این رودخانه بر فراز دره یی به عمق بیش از 250 متر پلی آهنین ساخته شده است که به پل ستی ریور شناخته می شود. این پل از دیدنی های پخارا بوده و در لیست جاذبه های گردشگری نپال بسیار پرطرفدار است.

رودخانه ستی گانداگی

رودخانه ستی خولا از رشته کوه آناپورنا، دامنه های جنوب شرقی کوه ماچاپوچره سرچشمه می گیرد و به سمت جنوب و جنوب شرقی نپال سرازیر می شود و پس از گذشتن از پخارا و داماولی به رودخانه تریشولی می پیوندد.

رودخانه ستی ریور همچنین به دلیل نزدیک بودن به برخی اماکن مهم مذهبی که جزو دیدنی های نپال می باشند؛ نقطه اصلی بسیاری از داستان ها و اساطیر است. در کنار رود ستی گانداگی ، “ویاسا” یکی از مفصل ترین کتاب های مقدس هندو به نام “ماهابهارتا” را به نگارش در آورد.

رودخانه ستی خولا مکانی پرطرفدار برای پرنده نگران، طبیعت گردان و خانواده هایی است که می خواهند خاطرات زیبا و شیرینی را داشته باشند. رودخانه ستی گانداگی بهترین رودخانه برای یادگیری ورزش های آبی در نپال است چرا که حجم آب آن نسبت به دیگر رودخانه ها کمتر می باشد و شرایط مناسب تری را برای مبتدیان قراهم می آورد.

با این حال در طول فصول موسمی راپید های آن افزایش پیدا می کند و تجربه ی هیجان انگیز تری برای رفتینگ، کنیونیگ و کایاکینگ به همراه دارد. دمای آب رودخانه ستی خولا گرم بوده  و آن را به یک گزینه محبوب برای سفرهای زمستانی و همچنین مراکز آموزش ورزشهای آبی برای دوره های مختلف مبتدیان، متوسطه و پیشرفته تبدیل کرده است. رودخانه ستی خولا به طول 16 کیلومتر در زیر شهر پخارا جریان دارد . یک نیروگاه برق آبی نیز در همین نزدیکی وجود دارد که بخشی از برق شهر پخارا را از طریق انرژی رودخانه ستی گانداگی تامین می کند.

از محبوب ترین نقاط برای رفتینگ، کنیونیگ و کایاکینگ در نپال می توان به رودخانه و دره ی جلبیر، رودخانه تریشولی، رودخانه کاکانی، رودخانه  ستی گانداگی، رودخانه و دره جاگات خولا، رودخانه سانکوشی (رودخانه طلا)، رودخانه بوتکوشی (رودخانه ی تبتی) و رودخانه مارشیاگاندی (مارسیاگاندی) اشاره نمود.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.