حوض مقدس معبد مایادوی در زادگاه بودا نمایانگر آموزه های بودیسم

حوض مقدس معبد مایادوی در میان باغ مقدس گل واقع شده است.

حوض مقدس معبد مایادوی هنگام غروب بازتابی خیره کننده از معبد مایا دوی و درخت مقدس” بودهی” دارد. این حوض مقدس مانند آینه یی نمایانگر آموزه های بودا و بودیسم می باشد.

معبد مایا دیوی یک معبد بودایی باستانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو و قلب معنوی لومبینی است.

حوض مقدس معبد مایادوی در لومبینی جایی است که افسانه ها می گویند ” ملکه مایا دوی ” مادر لرد بودا قبل از زایمان در آن‌جا غسل گرفته است و همچنین لرد بودا نیز پس از تولد در همین حوض مقدس غسل و استحمام نموده است.

تاریخچه حوض مقدس

حوض مقدس  قبل از تولد شاهزاده سیذارتا بودا ، احتمالاً به شکل بیضی وجود داشته است.
هنگام تمیز کردن حوض مقدس در سال 1996، دو حلقه چاه در گوشه های شمال شرقی و جنوب غربی حوض کشف شد. امروزه ابعاد این حوض مقدس  24.90 متر در 24.85 متر می باشد.

بقایای خشتی ساختاری داخل معبد مایادوی متعلق به قرن 6 قبل از میلاد تا قرن 15 میلادی است . باستان شناسان طی سال های 2010 تا 2013 میلادی هنگامی که مشغول حفاری در زیر معبد مایادوی بودند بقایای یک زیارتگاه چوبی باستانی را که مربوط به 550 قبل از میلاد بود در این مکان کشف کردند.

محیط اطراف حوض مقدس

حوض مقدس مملو از لاکپشت، ماهی و گل های نیلوفر زیبا است. در اطراف حوض مقدس، درخت مقدس بودهی نیز وجود دارد. گردشگران بسیاری در اطراف این محوطه وجود دارند و راهبان نیز در فضای پر آرامش این محل به مراقبه و نگارش متون مذهبی می پردازند. حوض مقدس برای پیروان آیین بودیسم اهمیت و جایگاه قابل احترامی دارد. در برخی دیگر از معابد مهم بودیسم مانند سویامبونات استوپا نیز حوض مقدس طراحی شده است.

سویامبونات استوپا و بودانات استوپا در شهر کاتماندو به همراه شهر لومبینی از مهمترین مراکز بودیسم در نپال می باشند و جزو آثار ثبت شده در  لیست میراث جهانی یونسکو هستند.حوض مقدس جزو جاذبه های گردشگری بسیار مهم در لومبینی و دیدنی های نپال می باشد.

 

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.