ستون آشوکا بودا کاناکمونی سندی بر وجود لرد بودا و بوداهای پیش از آن

بر روی ستون آشوکا بودا کاناکمونی حکاکی هایی وجود دارد که نشان از زندگی بودا کاناکمونی در نپال می دهد.

در بسیاری از مواقع وقتی صحبت از «بودا» می‌شود غالب افراد گمان می کنند که منظور تنها «شاهزاده لرد سیذارتا گوآتام بودا» بنیانگذار مذهب بودایی است.

اما به باور بوداییان، بسیاری دیگر نیز پیش از شاهزاده لرد سیذارتا گوآتام بودا به «مقام بودایی» رسیده‌اند.

بودا لقبی است که در آیین بودایی به هر کسی که به «روشنی» (بودهی) رسیده باشد اطلاق می‌شود. واژه بودا یعنی بیدار شده و به عبارت دیگر، کسی که به روشنی دست یافته است.

بودا کاناکمونی یکی از بوداهای باستانی است که شرح حال آن در فصل 22 بوداوامسا نوشته “پالی کنن” آورده شده است.

 کاناکمونی مدتهای بسیار طولانی پیش از شاهزاده لرد سیذارتا گوآتام بودا بوده است. اعتقاد بر این است که کاناکمونی سی هزار سال زندگی کرده است.

تاریخ، افسانه ها و داستان ها

افسانه ها و داستان ها می گویند کاناکمونی در میان یک دوش طلایی (کاناک به معنای طلا) از میان خانواده یی برهمن در هشت کیلومتری شهر کاپیلاواستو متولد شد. کاپیلاواستو شهری است که لرد گوآتام بودا دوران کودکی و جوانی خویش را پیش از قدم نهادن در مسیر روشنگری در آن سپری نمود. اعتقاد بر این است که بودا کاناکمونی سی هزار سال زندگی کرده است .

به واسطه اهمیت بسیار زیاد کاناکمونی ، زمانی که (پادشاه آشوکا) امپراطور بزرگ هند در قرن 3 قبل از میلاد (در سال 249 پیش از میلاد)، از لومبینی بازدید نمود و به زیارت این مکان مقدس پرداخت و  برای ادای احترام به بودا کاناکمونی ستونی برپا داشت. این ستون تاریخی از مهم ترین دیدنی های نپال در شهر لومبینی می باشد.

مشخصات ظاهری ستون آشوکا کاناکمونی

  • قسمت بالایی این ستون دارای 14 فوت ارتفاع با قطر 2 فوت است. ستون تاریخی آشوکا کاناکمونی امروزه به دو قسمت شکسته شده است.
  • قسمت بالایی آن بصورت افقی بر روی زمین قرار دارد و قسمت پایینی آن در زمین اطراف خود فرو رفته است.
  • ستون آشوکا بودا کاناکمونیبر روی این ستون  به خط برهمی و پالی حکاکی های وجود دارد و به تولد کاناکمونی در این محل گواهی می دهد. 
  • بخشی از حکاکی های ستون کاناکمونی به شرح زیر ترجمه شده است. 

“این مکان تولد بودای کاناکمونی است و  طوفان طلا در روزی که او به دنیا آمد در جامبودویپا شروع به بارش نمود. پدر او  یاجیادوتا و مادر او اوتارا است.”

  • بر روی ستون آشوکا کاناکمونی سرود یا نیایش شش سیلابی OM MANI PEDME HUM ” ام مانی پدمه هوم ” که در بین بوداییان از تقدس فراوانی برخوردار است نیز حکاکی شده است.

ستون آشوکا بودا کاناکمونی

این ذکر شش سیلابی مانترایی بسیار مهم در بودیسم قلمداد می‌شود. گفته می شود که این مانترا می تواند به رهایی و بودهی بی انجامد.

این مانترا را نمی‌توان به قطعه‌ای ساده یا حتی در حد چند جمله ترجمه کرد، چرا که تمامی آموزه‌های بودیسم در ذات و جوهر آن نهفته است.

از این رو از خواندن این مانترا همراه با تسبیح‌‌ به شکل معقولی شناخته‌شده‌ترین عمل مذهبی در بودیسم قلمداد می‌شود.

در قسمت پایینی ستون آشوکا کاناکمونی که در زمین فرو رفته است نیز حکاکی های وجود دارد. این حکاکی ها اشاره به حضور یافتن شخص امپراطور آشوکا و دستور ساخت این ستون برای ادای احترام از جانب ایشان نسبت به کاناکمونی دارد.

گفته می شود که پادشاه آشوکا فردی بسیار متدین بود و برای گسترش بودیسم گام های جدی برداشت.

نمونه های دیگری از ستون آشوکا را می توان در اطراف لومبینی مانند ستون آشوکا مایادوی در کنار معبد مقدس مایادوی و یا ستون آشوکا گوتیهاوا و حتی در دره کاتماندو و شهر پاتان مشاهده نمود.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.