باکتاپور

جدول مطالب

میدان دوربار باکتاپور موزه ی فضای باز

میدان دوربار باکتاپور مملو از کاخ ها، معابد و بناهای تاریخی است و بیشتر این سازه ها از جنس سنگ و سفال همراه با ستون های چوبی منبت کاری شده ساخته شده اند. پیکره های سنگی الهه ها و خدایان و سنگ تراش هایی که با استادی و ظرافت بی نظیری حکاکی شده، سقف های طلایی و حیاط هایی با باغ های گل این بناهای زیبا را تزیین کرده اند. شهر باکتاپور در کنار شهر پاتان از مهمترین دیدنی های نپال محسوب می شود.

شهر باکتاپور دارای چهار میدان اصلی می باشد. این چهار میدان شامل میدان داتاتریا، میدان سفالگری باکتاپور، میدان توآمادی و میدان دوربار باکتاپور است. میدان دوربار باکتاپور در سال 1979 توسط یونسکو به فهرست میراث جهانی اضافه شد. هنر معماری قرون وسطایی همراه با مجسمه های سنگی کوچک و بزرگ با کنده کاری هایی در نهایت ظرافت و منبت کاری های دقیق و زیبا در درب ها و پنجره ها و ستون ها باعث می شود تا قلب هر بازدید کننده یی را شیفته و مجذوب خود نماید.

معابد عظیم و زیبای سنگی، سفالی و چوبی همراه با ظرافت بی نظیری که در صنعت و هنر باستانی شهر باکتاپور در دره کاتماندو وجود دارد بی بدیل است.

بدون شک میدان دوربار باکتاپور یکی از مهمترین دیدنی های باکتاپور برای گشت و گذار در اطراف این شهر است.

میدان دوربار باکتاپور

گفته می شود که اولین کاخ در منطقه میدان دوربار باکتاپور فعلی توسط پادشاه مالا در اواخر قرن سیزدهم ساخته شد. اما از آن کاخ اولیه که در آن زمان یوتونیمان راجکولا نام داشت، بقایایی باقی نمانده است.با این وجود، کاخ های فعلی هنوز هم چیزهای زیادی برای نشان دادن و گفتن در مورد تاریخ غنی میدان دوربار باکتاپور دارد.

اما یک چیز مسلم است: در زمان پادشاهی بوپاتیندرا مالا میدان دوربار باکتاپور در اوج خود قرار داشت. پادشاه بوپاتیندرا مالا میدان دوربار باکتاپور را به دنیایی از معماری خارق العاده تبدیل کرد. این میدان از مهم ترین دیدنی های نپال محسوب می شود.

در مجموع سی و سه معبد در محدوده میدان دوربار باکتاپور واقع در دره کاتماندو نامگذاری شده است.
اوگرا چاندی باگواتی
اوگرا بایراو
جاگانات
بدرینات
کدارنات
رامشور
دواریکانات
هانومان بایروا
نرشیما
گیشوری
یانترا واتسالا
نریتیا واتسالا
سیدی واتسالا
پاشوپاتینات باکتاپور
چاتورموخی نارایان
داکشینکال
لانپادگال
هریهر نارایان
چتراپال
پوربشور مهادو
تالجو
دوماجو
پادواکاگانش
داتاترایا
ماناکامانا
بالاخو گانش
چاتوروارنا مهابیر
معبد شانکار نارایان
نریتیانات
معبد تریبیکرام نارایان
واتسالسوری
فاسیدهگا (سیلو مهادف)
معبد هاری شانکار

باسانتاپور چوک

باسانتاپور چوک زمانی محل برگزاری جشن ها و مهمانی های سلطنتی بوده است. اما امروزه حتی اثری از خرابه های آن هم باقی نمانده است. آنچه که امروزه به نام باسانتاپور چوک به جا مانده است مجسمه های دو شیر و مجسمه های مجسمه اوگراچاندی (باگواتی) و مجسمه اوگرا بایروا ​​است.

مجسمه اوگراچاندی (باگواتی)

اوگراچاندی به عنوان خشمگین ترین خدای زن روی زمین شناخته شده است. با توجه به معنای نام او “اوگرا” به معنای “بیش از هر چیز دیگری یا بی حد و مرز” و “چاندی” به معنای “خشمگین ترین خدای زن”  است.

اما چرا این مجسمه اینقدر مهم است؟

چهره خشمگین و نه جفت دست پر از انواع مختلف سلاح، حالت کشتن یک دیو، گاومیش سلاخی شده، سپس داشتن موقعیتی برای نعمت دادن و تمامی آن جزئیات روی یک مجسمه چیز معمولی نیست. شاید به همین دلیل است که به عنوان یکی از باشکوه ترین هنرهای آن دوره معرفی شده است. اگر از نزدیک به مجسمه نگاه کنید خودتان شاهد این شاهکار خواهید بود.

مجسمه اوگرا بایروا

 مجسمه اوگرا بایروا درست پشت مجسمه اوگراچاندی قرار دارد. به دستور پادشاه بوپاتیندرا مالا به همراه مجسمه اوگراچاندی ساخته شد. مانند اوگراچاندی، اوگرا بایروا نیز به عنوان یکی از ترسناک ترین تجسم های لرد شیوا شناخته می شود. به نظر می رسد اوگرا بایروا و اوگراچاندی، بهترین جفت از خشمگین ترین و ترسناک ترین خدایان آن زمان بوده اند. تندیس اوگرا بایروا منحصر به فرد است زیرا هفت جفت دست دارد که نوعی سلاح را در دست دارند. به علاوه، این مجسمه کنترل او را بر بتال ها را نشان می دهد. با این حال جزئیات این مجسمه به اینجا ختم نمی شود. جالب ترین واقعیت در مورد این مجسمه این است که اوگرا بایروا در اینجا خود را با پوست یک فیل پوشانیده است. این پوستین بسیار هوشمندانه تراشیده شده است. اگر برای خواندن تاریخ و افسانه های هندو وقت بگذارید، جزییات و رموز حکاکی های پازل مانند تندیس ها را مشاهده می کنید.

معابد چهارگانه ی چاردام

در باکتاپور معابد چاردام مجموعه ای از چهار معبد هستند که مکانی در نظر گرفته می شوند که به دستیابی به موکشا یا رستگاری کمک می کنند. به گفته آنجان شارما، کشیش مجموعه معابد چاردام میدان دوربار باکتاپور، معابد برای تسهیل امور عبادی مردم عادی ساخته شدند زیرا معابد اصلی از آنها دورتر بودند. بنابراین، پادشاه بوپاتیندرا مالا اصرار داشت که این معابد را در محوطه کاخ باکتاپور بسازد.

معبد بادرینات میدان دوربار باکتاپور

معبد بادرینات درست در پشت معبد جاگانات قرار دارد. این معبد به سبک سفالی ساخته شده است و متعلق به قرن هفدهم است.

معبد جاگانات

معبد جاگانات یکی از چهار معبد چاردام است. در نگاه اول به نظر می رسد این معبد بسیار ساده است اما نکته ی بسیار  منحصر به فردی در مورد معبد جاگانات وجود دارد که آن را از سایر معابد متمایز می کند. مجسمه لرد کریشنا، بالراما و خواهرشان سابهادرا در ورودی معبد جاگانات وجود دارد. تصاویر این مجسمه‌ها کاملاً غیرمعمول است و از چوب ساخته شده‌اند و چشمان بسیار زیبایی دارند. .

معبد رامشور

معبد رامشور

معبد رامشور یکی از این معبدهای میدان باکتاپور دوربار است که نه دربی دارد و نه دیواری. تنها یک شیوالینگام در مرکزیت این معبد وجود دارد.

معبد راداکریشنا

معبد راداکریشنا میدان دوربار باکتاپور
معبد راداکریشنا (که اغلب دواریکانات نامیده می شود) تنها معبدی است که به شکل پاگودا (پاگودا به معماری هایی به سبک نپالی گفته می شود) در میان معابد چاردام ساخته شده است. همچنین مجسمه های لرد کریشنا همراه با رادا دارد. این مجسمه ها از سنگ سیاه ساخته شده اند. سنگ سیاه برای کنده کاری مجسمه ها عالی می باشد.

داخل و اطراف معبد اشکال مختلفی از لرد کریشنا وجود دارد. کنده کاری های چوبی درب ها، پنجره ها وستون های سقفی این معبد می تواند برای مدت بسیاری شما را سرگرم کند.

معبد کدارنات

معبد کدارنات
معبد کدارنات شبیه معبد بادیرنات است زیرا هر دوی آنها به شکل سفالی ساخته شده اند. این معبد به دلیل وجود تندیس کدارشور به معبد کدارنات نامیده می شود. معبد کدارنات متعلق به قرن هفدهم است. از طریق پایه شرقی آن می توانید منظره بسیار چشم‌نوازی را از کل منطقه میدان دوربار باکتاپور را مشاهده کنید. از از طریق پایه شرقی آن می توانید منظره ی زیبای معبد واتسالا دورگا را نیز شاهد باشید. از پایه غربی یا جلوی معبد کدارنات، می توانید نگاهی کلی به مجموعه معابد چهارگانه ی چاردام داشته باشید.

در همان مسیر، می توانید یک استراحتگاه بزرگ را ببینید که در بالای آن یک رستوران نیز قرار دارد. آن استراحتگاه بزرگ یتاچاپاری نام دارد. متأسفانه زلزله 1934 باعث شد معابد و کاخ های بیشتری از میدان دوربار در زیر زمین ناپدید شوند.

 

باندارخال چوک

باندارخال چوک میدان دوربار باکتاپور
میدان دوربار باکتاپور زمانی نودونه حیاط داشت اما اکنون تنها 12 یا 13 حیاط باقی مانده است و باندارخال چوک یکی از آنهاست. این چوک در زبان محلی بانداخا چوک نامیده می‌شود که به‌طور رسمی به نام باندار پوخو نامگذاری شده است که حوضی در مرکز آن حیاط است. گفته می شد که باندارخال چوک خزانه داری حکومت بوده است. علاوه بر این، یک سری سنگ‌تراشی مرموز در قسمت غربی حوض وجود دارد. برخی می گویند حکاکی روی سنگ داستانی را روایت می کند که مربوط به داستان اردک و لاک پشت است.

ورودی این حوضچه منحصر به فردترین بخش در کل میدان دوربار باکتاپور است. ورودی اصلی تنها دروازه ای است که در کل میدان دوربار باکتاپور از سنگ ساخته شده است.

موزه هنر ملی

موزه هنر ملی میدان دوربار باکتاپور
بعد از باندارخال چوک، کوچه شمالی شما را به سمت موزه هنر ملی هدایت می کند. این تنها گالری است که مجسمه‌هایی را در اختیار دارد که قدمت آن به دوره مالاها و لیچاوی باز می‌گردد.

موزه هنر ملی مجموعه‌ای بسیار نفیس از نسخه‌های خطی و نقاشی‌های دوران حاکمیت مالاها را در اختیار دارد. بعلاوه، بقایای مجسمه هایی از معابد تخریب شده در دهه 1934 نیز در آن وجود دارد. در حالی که خود موزه هنر ملی کاخ سلطنتی می باشد.

دو تندیس عظیم شیر سنگی جلوی درب ورودی وجود دارد و به محافظت از کاخ می پردازند.دو تندیس نیز در دیواره های چپ و راست ورودی موزه هنر ملی وجود دارد.  هانومانتا بایراوا ​​(تندیس سمت چپ) و نارشیما (تندیس سمت راست).

 

تندیس های هانومانتا بایراوا ​​(تندیس سمت چپ) و نارشیما (تندیس سمت راست).


تندیس هانومانتا بایراوا و ناراشیمها درست در مقابل درب های کاخ سلطنتی (موزه هنر ملی فعلی) قرار گرفته اند که دو شیر غول پیکر را همراهی می کنند.

این دو تندیس نیز به دستور پادشاه بوپاتیندرا مالا ساخته شده است که امروزه به نوعی به ما در مورد تأثیرات رابطه با تصاویر سنگی گواهی می دهد. همانطور که مشاهده می کنید، مجسمه ناراشیمها به طور مرتب پرستش می شود، بنابراین کاملاً کهنه به نظر می رسد. اما از سوی دیگر، تندیس هانومان که نه پرستش می‌شود و نه لمس می‌شود، تا به امروز در وضعیت خوبی به نظر می‌رسند. علاوه بر این، دلیلی بسیار مهم وجود دارد که پرستش هانومان را در میان مردم بسیار نادر می کند.

فراموش نکنید که در مورد این موارد از راهنمای خود بپرسید.

دروازه طلایی

دروازه طلایی میدان دوربار باکتاپور

از موزه هنر ملی به سمت شرق ادامه دهید تا به دروازه طلایی برسید. دروازه طلایی آخرین شاهکاری است که از آخرین پادشاه و سلطنت مالا، شاه رنجیت مالا، باقی مانده است. دروازه طلایی از شاهکارهای کنده کاری در میدان دوربار باکتاپور محسوب می شود.

تندیس الهه تالجو ، نمادهای آستاماتریکا (نماد خوش شانسی)، سبک سقف نپالی، تندیس گانشا، پرچم ملی فعلی نپال، کتیبه های طلایی در چپ و راست و سمبل هایی که هرکدام به داستانی مذهبی و اساطیری دلالت دارند . دروازه طلایی شاهکاری بی بدیل و تکرار نشدنی در میدان دوربار باکتاپور است.

 

کاخ پنجاه و پنج پنجره میدان دوربار باکتاپور

کاخ پنجاه و پنج پنجره میدان دوربار باکتاپور

کاخ پنجاه و پنج پنجره ” در ضلع شمالی میدان دوربار باکتاپور و جنوب شرقی کاخ تریپورا واقع شده است.کاخ پنجاه و پنج پنجره به صورت تاریخی بین سالهای 1702 میلادی و 1722 میلادی توسط پادشاه بوپاتیندرا مالا ساخته شده است. داستان ها نقل می کنند که کاخ پنجاه و پنج پنجره توسط پادشاه جیتامیترا مالا به نماد 55 همسر پادشاه و برای هر یک از آنها یک پنجره ساخته شده است. این کاخ بعنوان یکی از نادرترین نمونه کاخ های دارای نقاشیهای خاص در نپال طبقه بندی شده است.

 

مالچوک در میدان دوربار باکتاپور

در میدان دوربار باکتاپور می توانید معبد تالجو قدرتمندترین خدای تانتریک را ببیند. معبد تالجو در میدان دوربار باکتاپور مقدس ترین زیارتگاه باکتاپور محسوب می شود. مالچوک، جایی است که معبد تالجو در آن قرار دارد و مقدس ترین مکان کاخ محسوب می شود. غیر هندوها اجازه ورود به معبد تالجو در میدان دوربار باکتاپور را ندارند.

حتی برای ورود افراد محلی نیز به معبد تالجو  قوانین سختگیرانه ای رعایت شود. مانند درآوردن کفش، ممنوعیت عکاسی، نپوشیدن چرم، و باید هر یک از وسایل را مانند کیف، درست جلوی در بگذارند.

 

لونهیتی چوک (سوندارا) در میدان دوربار باکتاپور

لونهیتی چوک (سوندارا) در میدان دوربار باکتاپور(سوندارا) به معنای مجرای طلایی  است. شما می توانید شاهد مجسمه سنگی زیبای یک مار باشید که سرتاسر حوض را در بر گرفته است. آب لونهیتی چوک (سوندارا) برای لمس یا بازی مناسب نیست. رنگ این آب بسیار غیر معمول و سبز رنگ است.

لونهیتی چوک (سوندارا) در میدان دوربار باکتاپور همچنین یکی از حیاط‌های کاخ به حساب می‌آید که در زمان پادشاهی مالاها ساخته شده است. گفته می شود که تکمیل این حوض 10 سال طول کشیده است.

 

مجسمه پادشاه بوپاتیندرا مالا

مجسمه پادشاه بوپاتیندرا مالا در میدان دوربار باکتاپور

هنگامی که از دروازه طلایی خارج می شوید، با مجسمه پادشاه بوپاتیندرا مالا روبرو می شوید که رو به معبد تالجو است. این مجسمه به جای خودنمایی پادشاه، نشاندهنده ی احترام پادشاه به الهه تالجو است. بسیاری از ما وقتی در میدان دوربار باکتاپور قدم می زنیم  ممکن است متوجه مجسمه و موقعیت مذهبی آن نشویم. مجسمه پادشاه بوپاتیندرا مالا رو به شمال در مقابل الهه تالجو قرار دارد بنا بر این پادشاه بوپاتیندرا مالا خود را فدایی الهه تالجو می نامد.

 معبد سنگی واتسالا دورگا

معبد واستالا دورگا در میدان دوربار باکتاپور

معبد سفید رنگ و سنگی واتسالا دورگا در نهایت ظرافت در میدان میدان دوربار باکتاپور واقع شده است.  معبد واتسالا دورگا از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کریشنا مندیر در شهر پاتان است.. معبد واتسالا دورگا یک معبد تانتریک  است که به شکلی بسیار رمزآلود و سری “یانترا” می باشد.

داخل معبد نمادی از کایلش به‌ عنوان نماینده واتسالا دورگا وجود دارد که تنها در زلزله  2015 قابل مشاهده بود. پیش و پس از آن، معبد همیشه قفل بوده و مردم از آنچه در این معبد وجود داشته بی اطلاع بودند.

علاوه بر این، معبد یک زنگ پارس درست در مقابل آن آویزان است که فیل‌ها و شیرهای موجودات سنگی زیبا را همراهی می‌کند. این حکایت می گوید که سگ ها وقتی زنگ می زند شروع به پارس کردن و ناله کردن می کنند. ناقوسی در جلوی درب ورودی این معبد وجود دارد که توسط پادشاه بوپاتیندرا مالا در سال 1721 پس از میلاد در حالی که معبد را بازسازی می کرد، ایجاد شد.

 

معبد پاشوپاتینات میدان دوربار باکتاپور

معبد پاشوپاتینات میدان دوربار باکتاپور
معبد پاشوپاتینات میدان دوربار باکتاپور که با نام یاکشیور مهادو باکتاپور نیز شناخته می شود شباهت‌ها و همچنین تفاوت‌هایی با معبد پاشوپاتینات کاتماندو دارد. این معبد توسط پادشاه یاکشیا مالا ساخته شد. بر این اساس، نام معبد به یاکشور مهادو نیز شناخته می شود.

معبد پاشوپاتینات میدان دوربار باکتاپور یکی از قدیمی ترین معابد باکتاپور در نظر گرفته می شود. معبد پاشوپاتینات میدان دوربار باکتاپور یکی از معبدهایی است که دارای حکاکی های وابسته به عشق شهوانی است. اعتقاد بر این است که پادشاه وقت این نوع کنده کاری ها را برای آموزش جنسی به مردم محلی و در پی آن افزایش جمعیت شهر باکتاپور ساخته است. به علاوه، باور دیگری وجود دارد که می گوید این نوع کنده کاری از برخورد صاعقه به معابد جلوگیری می کند.

چیاسالین مندپ میدان دوربار باکتاپور
چیاسالین مندپ میدان دوربار باکتاپور

چیاسالین مندپ میدان دوربار باکتاپور یک معبد نیست. این بنا برای پذیرایی از مهمانان و حضور در مناسبت های مختلف توسط شخصیت های سلطنتی ساخته شده است. با این حال، داستان های بیشتری نشان می دهد که چیاسالین مندپ برای متوقف کردن دید مستقیم به معبد پاشوپاتینات میدان دوربار باکتاپور ساخته شده است.

باور بر این است که دیدن مستقیم معبد در مقابل هر اقامتگاهی نشانه خوبی نیست. بنابراین، مردم یک معماری جایگزین ساختند تا از  دید مستقیم اجتناب کنند. به همین دلیل است که چیاسالین مندپ درست در بین معبد پاشوپاتینات و کاخ پنجاه و پنج پنجره قرار دارد.

 

معبد شانکار نارایان میدان دوربار باکتاپور
معبد شانکار نارایان میدان دوربار باکتاپور

معبد شانکار نارایان یک معبد کوچک گنبدی مانند است که در ضلع جنوب شرقی کاخ پنجاه و پنج پنجره میدان دوربار باکتاپور قرار دارد. این معبد بسیار قابل توجه است، چراکه تصویر سنگی زیبایی از هاریهار (شکل ترکیبی لرد شیوا و ویشنو) را دارا می باشد.

معبد سیدی لاکشمی

معبد سیدی لاکشمی باکتاپور
معبد سیدی لاکشمی در میدان دوربار باکتاپور که به لوهان دگا نیز شناخته می شود. معبد سنگی سیدی لاکشمی به زیبایی معبد واتسالا دورگا است اما نگهبانان اساطیری بیشتری دارد. طبق برخی صحبت های عامیانه، اولین جفت نگهبان معبد مربوط به جامعه آن زمان و رفتار انسانی است. این تندیس ها به سادگی نشان می دهند که وقتی کودک توسط پدر یا مادر بزرگ می شود چه اتفاقاتی در مسیر زندگی اش رخ می دهد.

 

معبد آناپورنا در میدان دوربار باکتاپورمعبد آناپورنا در میدان دوربار باکتاپور

درست در پشت معبد سیدی لاکشمی، که اغلب لوهان دگا نیز نامیده می شود، یک معبد بسیار غیر معمول وجود دارد. شاید شما نیز  متوجه آن شده باشید، معبدی که درب های فرضی آن با دیوارهای آجری پر شده است.

حتی در مورد نام آن نیز تعارض وجود دارد. برخی از مردم آن را معبد سیدی لاکشمی می نامند، برخی نیز به آن معبد آناپورنا می گویند. در داخل معبد نماد تانتریک الهه واتسالا دوی وجود دارد و برخی ادعا می کنند که این معبد یک یانترا است.

 

معبد فاسیدگال میدان دوبار باکتاپور

معبد فاسیدگال میدان دوبار باکتاپور
معبد فاسیدگال ، تا پیش از حضور معبد نیاتاپولا زمانی به عنوان بلندترین معبد میدان دوبار باکتاپور شناخته می شد. این معبد فاسیدگال نامیده می شود زیرا شبیه کدو تنبل است.”فاسی” به معنای کدو تنبل  و دگا به معنای خداست. البته معبد فاسیدگال با عناوین دیگری از جمله سیبو ماهادو و تاجادگا نیز نامیده می شود.

این معبد پس از زلزله مخرب سال 2015 با بودجه محلی بازسازی شد و دیگر معماری کدو تنبلی ندارد.

لاپندگال، شیرهای سنگی میدان دوربار باکتاپور

لاپندگال، شیرهای سنگی میدان دوربار باکتاپور

شیرهای سنگی میدان دوربار باکتاپور که به طور کلی به آنها لاپندگال می گویند به معنای مانع در راه است. قبل از زلزله 1934 معبد هریهر وجود داشت و این شیرهای سنگی عظیم الجثه شیرهای نگهبانان آن معبد بودند. متأسفانه معبد هریهر در اثر زلزله 1934  فرو ریخت وتنها شیرهای نگهبان آن باقی مانده است.

خانه کوماری (تادوچن باحال) میدان دوربار باکتاپور

خانه کوماری (تادوچن باحال) میدان دوربار باکتاپور

خانه الهه کوماری باکتاپور کاملاً دور از میدان دوربار باکتاپور قرار دارد. اما پس از کمی قدم زدن در میدان دوربار باکتاپور  و اطراف آن، می توانید از خانه الهه کوماری که در زبان محلی به تادوچن باحال نیز شناخته می شود دیدن کنید. 

هیتی میدان دوربار باکتاپور

این هیتی (حوضچه) در انتهای ردیف معبد سنگی واتسالا دورگا و چیاسالین مندپ میدان دوربار باکتاپور و مجرای ورودی آب آنها بوده است. هیتی باکتاپور در محوطه میدان دوربار باکتاپور واقع شده است.

از بناهای تاریخی چند هزار ساله و استوپاهای مقدس گرفته تا ستون‌های منبت کاری شده و معابد و تندیس های سنگی و فلزی، هر اثر هنری که می بینید، همه و همه حکایتی و افسانه ایی بسیار جالب و رمزآلود را در قلب خود نهفته است. 

از این رو، میدان دوربار باکتاپور می تواند مکانی بسیار عالی باشد تا قوه ی تخیل و هنری خود را بیشتر مورد توجه قرار دهید. اگر به فکر  سفری پرخاطره و پربار همراه با خاطراتی فراموش نشدنی هستید بی شک نپال می تواند بهترین گزینه باشد. 

علاوه بر این، اگر به دنبال پکیجی عالی برای بازدید از نپال و در جستجوی یک راهنمای حرفه ای برای بیان تمام داستان های ناگفته باکتاپور هستید، می توانید بدون تردید با ما تماس بگیرید. شما می توانید در قسمت تورهای نپال سفر مورد علاقه خود را انتخاب کنید و یا تور خصوصی خود را همراه با ما با توجه به علایق شخصی و تاریخ مورد نظرتان برای سفر به نپال برنامه ریزی نمایید.

 

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.