لرد بایراونات شاگرد گوراخنات و مسلط بر تمام اصول تانتریک

معبد لرد بایراونات در جنوب شرقی میدان توآمادی -ضلع شرقی میدان دوربار باکتاپور واقع شده است.گفتنی است که دو میدان مهم دیگر باکتاپور میدان داتاتریا و میدان سفالگری می باشد. معبد لرد بایراونات معبدی مستطیل شکل بوده و دارای سه طبقه می باشد.این معبد یکی از مهمترین دیدنی های باکتاپور برای گشت و گذار در اطراف این شهر است.  محل اقامت لرد بایراونات را آکاش بایراو می خوانند که به مفهوم آسمان لرد بایراو است. معبد لرد بایراونات به لرد بایراونات یکی از قدرتمندترین خدایان تانتریک در آیین هندو، تجسمی از لرد شیوا اختصاص یافته است. لرد بایراونات خدای وحشت و فضای بیکران است؛ او را نگهبان – محافظ و خدای جهنم نیز می دانند. گفته می شود معبد لرد بایراونات در مکانی که لرد بایراونات سرش قطع شده و به زمین افتاده است، بنا شده است. این معبد از مهم ترین دیدنی های نپال  واقع در دره کاتماندو  در کنار شهر پاتان محسوب می شود.

” بیسکت جاترا ” ارابه لرد بایراونات

گویا لرد بایراو علاقه خاصی به ماشین آلات دارد و اغلب تصور می شود که در میان چرخ ها زندگی می کند. شمایل او را می توان در نسخه های مختلفی که او را سوار بر ارابه یی که به “بیسکت جاترا” شناخته می شود می دید. بیسکت جاترا در معبد لرد بایراونات نگهداری می شود. این ارابه در قسمت دیوار شمالی معبد لرد بایراونات بصورت قطعات جداگانه نگهداری می شود. طبق تقویم نپالی مصادف با مارچ یا آپریل این ارابه دوباره سرهم می شود و تصویری از لرد بایراونات در داخل ارابه ی بیسکت جاترا نصب می شود. در جشنواره ی مذهبی دو روزه که به مناسبت این روز برگزار می شود بیسکت جاترا مورد استفاده قرار می گیرد. پس از اتمام این جشنواره ی مذهبی دوباره بصورت قطعات مجزا به محل نگهداری بازگردانده می شود.

تاریخ معبد

شواهد نشان می دهد که این معبد اولین بار توسط پادشاه آناندا دوا در قرن سیزدهم افتتاح شد. با این حال این مکان پیش از ساخت معبد نیز برای زائران و پیروان هندو محبوبیت داشت و معروف به لالیتمهشور بود. در مورد لالیتمهشور کتیبه هایی در معبد لرد بایراونات یافت شده است. اما در آن زمان قطعاً به شکل کنونی نبوده است. در زمان پادشاهی ویشوا مالا، معبد به زیبایی بازسازی شد. پس از آن، پادشاه جگات جیوتی مالا آن را با سقف های طلایی تزئین کرد. به همین ترتیب در سال 788، پادشاه جگات پراکاش مالا تصویر خود را به همراه وزیرش چاندراسخار در حالی که مراسم عبادی عظیمی جریان داشت در معبد ایجاد کرد.

معبد لرد بایراونات باکتاپور در ابتدا فقط یک طبقه داشت با این حال، در سال 1717میلادی دو طبقه دیگر توسط پادشاه بوپاتیندرا مالا به این معبد اضافه شد.

معبد لرد بایراونات

داستان ها و افسانه های معبد لرد بایراونات

لرد بایراونات شاگرد گوراخنات بود و مسلط بر تمام اصول تانتریک بود. لرد بهایراونات هر روز و هرچه بیشتر مست در قدرت خویش می شد. روزی الهه ویشنو به تجسم دخترکی درآمد و به نزد مردم رفت و از آنان خواست تا در جشنی که در خانه خود برپا خواهد کرد شرکت کنند. در روز جشن سیصد و شصت نفر به كلبه ی كوچك او دعوت شدند و در آنجا غذا خوردند.

تمامی مردم در آنجا بودند و تنها کسی که در خانه نبود همان دختر کوچک بود. لرد بایراونات از قدرت الهی دختر كوچك تعجب كرد و او را به سمت تپه های تریكوتا دنبال كرد. او به مدت نه ماه به جستجوی دخترک در همه جا پرداخت اما نتوانست او را پیدا کند تا اینکه روزی لرد بایراونات دخترک را دید که مشغول بازی و پرتاب سنگ بر روی آب بود.

دخترک با دیدن لرد بایراونات، به یك غار وارد شد و سعی کرد تا فرار کند. لرد بایراونات سرسختانه به دنبال دخترک به سرعت داخل غار شد تا او را تعقیب کند و سر از کار دخترک در بیاورد. سرانجام دخترک به تجسم الهی و واقعی خود بازگشت و سر لرد بایراونات را با یک حرکت قطع نمود. به دلیل قدرت لرد بهایراونات، سر او پس از جدایی مرد اما بدنش زنده ماند.

لحظه ی مرگ، لرد بایراونات از الهه طلب بخشش کرد. الهه می دانست که هدف اصلی لرد بایراونات دستیابی به رستگاری بوده است و هدف سوئی نداشته است. او نه تنها لرد بایراونات را می بخشد و از چرخه تناسخ آزاد می کند، بلکه به او مزایایی نیز اعطا می کند. از جمله مزایایی که الهه ویشنو به لرد بایراونات اعطا می نماید فوجی از پیروان و زائران بود.

گفته می شود معبد در مکانی قرار دارد که سر لرد بایراونات قطع شده است. بنا بر این دیدن تصویر یا تندیسی از لرد بایراونات به عنوان الهه یی بدون سر کاملا طبیعی است.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.