غار گاپتی شاور مهادو مشهورترین غار نپال در پخارا است که طولانی ترین غار نپال نیز (2950 متر) می باشد. گفته می شود این غار در قرن شانزدهم کشف شده است. ورودی اصلی غار تا سال 1991 ساخته نشده بود. این غار از پرطرفدار ترین دیدنی های پخارا می باشد.
غار گاپتی شاور مهادو شامل دو ورودی با چندین تندیس است که در سراسر آن واقع شده است. بزرگترین این تندیس ها به لرد شیوا اختصاص یافته است. روشنایی در غار وجود دارد که دارای پشتیبان گیری از جریان الکتریسیته می باشد.

قسمت دوم غار اغلب به دلیل دسترسی به آب از آبشارهایی که از طریق آن عبور می کنند، در فصل موسمی بسته می شود.

غار گاپتی شاور مهادو

قبل از اینکه حتی وارد غار گاپتی شاور مهادو شوید دیدنی های بسیاری وجود دارد. بعد از قدم زدن در طاق کنار جاده و بازارچه اطراف و قبل از پیشخوان بلیط راه پله یی گرد  و بتونی وجود دارد که به شما نگاهی دقیق به ورودی غار و مجسمه های منتهی به آن می دهد.

پس از خرید بلیط، از پله مارپیچ بزرگی وارد خواهید شد. اینجاست که بسیاری از مجسمه ها و کارهای گچی مدرن را مشاهده خواهید کرد که خدایان نپالی را به تصویر می کشد.در ادامه مسیر به معبد اصلی شیوا برخورد خواهید کرد که یک قانون سخت در مورد عدم عکاسی دارد. نگهبانانی هستند که مراقب این امر هستند.

از معبد تا قسمت دوم غار که طول آن حدود 140 متر است ادامه دهید. در اینجا دیوارها باز می شوند و می توانید رنگ های زیبایی را در دیواره های غار گاپتی شاور مهادو را مشاهده کنید. این غار از زیباترین غارها در لیست دیدنی های نپال می باشد.

در ادامه مسیر دوباره با یک راه پله فلزی روبرو خواهید شد. از اینجا صدای آبشار دیویس را می شنوید. این قسمت اغلب در فصول موسمی بسته می شود. مراقب باشید زیرا راه پله و زمین کاملاً لغزنده است. پس از پایین آمدن از پله ها، باید از زمین صخره ای ناهموار عبور کنید تا به منطقه ای با منظره آبشار دیویس برسید. در قسمت انتهای غار می توانید شاهد منظره یی بی نظیر از آبشار دیویس باشید.

تاریخ غار گاپتی شاور مهادو

گفته می شود این غار در قرن شانزدهم توسط برخی از افراد محلی کشف شده است که هنگام درو کردن علف ها به آن برخورد می کنند. آنها در غار بسیاری از عبادتگاهها و مجسمه های اختصاص داده شده به شیوا و سایر خدایان هندو را کشف کردند.

توجه: محیط غار در پایین ترین قسمت خود برای افرادی که مشکلات تنگی نفس دارند توصیه نمی شود. از عکاسی و فیلم برداری از شیوا لینگام، تندیس اختصاص داده شده به لرد شیوا جدا بپرهیزید.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.