معبد تال باراهی

معبد تال باراهی، معبدی در جزیره

معبد تال باراهی معبدی دو طبقه است که در یک جزیره کوچک در شهر پخارا واقع در دریاچه فیوا می باشد.

 این معبد به معبد دریاچه یا معبد واراهی نیز شناخته می شود. پیروان هندو و بودایی برای زیارت از اینجا دیدن می کنند که تقدیم شده به الهه واراهی است. واراهی تجسمی از الهه دورگا می باشد.

در دیگر شهرهای نپال، مانند کاتماندو، پاتان و باکتاپور نیز می توان تندیس ها و معابد متفاوتی منتسب به الهه دورگا یافت.

معماری معبد

مجموعه اصلی بارگاه دارای معماری سنتی است. این معبد از چوب، آجر و سنگ ساخته شده است. دارای محوطه به اندازه کافی بزرگ است.

محوطه معبد تال باراهی همچنین دارای فضای مناسبی است که می توان آنجا را برای چندین بار گشت و لذت برد.

درختان تنومند و قدیمی واقع در جزیره منزلگاه جمعیت کثیری از کبوتران است که با پروازهای بی وقفه شان محیط را هرچه بیشتر زیبا می کنند.

اعتقاد بر این است که معبد توسط پادشاه کلماندن به دلیل خوابی که دیده است ساخته شده است.

داستان ها و افسانه های معبد تال باراهی

داستان های بسیار زیبا و آموزنده یی در رابطه با این معبد وجود دارد.

داستان اول

الهه وراهی تجسمی از الهه دورگا ونماد قدرت است (شاکتی). این تجسمی است که توسط الهه دورگا برای از بین بردن شیاطین مخرب بهره گرفته شده است. اعتقاد بر این است که او با بالهای خود با شیاطین قدرتمند جنگیده و همه آنها را نابود کرده است.
پس از این درگیری سخت و پیروزی شیرین وی (دورگا) از پخارا دیدن کرده و آن را بسیار زیبا و فریبنده یافته است به طوری که می خواست در آنجا بماند.

داستان دوم

در زمان های قدیم دو خواهر که هر دو الهه بودند در کوه پنچاسه اقامت داشتند. به خاطر اختلافاتی که با یکدیگر داشتند یکی از خواهران تصمیم می گیرد از آنجا برود و محل دیگری را برای زندگی انتخاب نماید و بدینصورت معبد واراهی بوجود آمدها است.

داستان سوم

داستان دیگری نیز بر شکل گیری این معبد وجود دارد. در زمان های قدیم پیری از کوه پنچاسه دیدن می کند و بعد از اینکه مسافتی طولانی را طی می کند خسته و گرسنه به روستا می رسد .

به درب خانه های روستاییان می رود و از آن ها تقاضای غذا می کند. هیچکس به او کمک نمی کند و تنها یک خانه به او غذا و جا می دهد.
پیر روز بعد دست به دعا می برد و صاحب خانه را دعا می کند تا بواسطه ی شرافت و اخلاق پسندیده اش از شر اتفاقات بد آینده در امان باشد.

در روز بعد سیل و طوفان با نفرین پیر و غضب او نسبت به رفتار مردمان آنجا، بر سر روستاییان وارد می شود و تمام روستا را از بین می برد. تنها خانه یی که از این عذاب در امان می ماند همان خانه یی بود که مورد دعای خیر پیر واقع شده بود . خانه همراه با جریان آب از کوه پنجاسه به پایین حرکت می کند و بدون هیچ آسیبی در پخارا آرام می گیرد و اینگونه معبد تال باراهی بوجود می‌آید.

این جزیره کوچک از زیباترین  دیدنی های نپال بوده و هر روزه میزبان بازدیدکنندگان بسیاری است. برای رسیدن به جزیره باید از قایق استفاده نمایید. قایق سواری در دریاچه زیبای فیوا بسیار لذت بخش خواهد بود. در تمامی تورهای نپال که از پخارا دیدن می کنند قایق سواری در دریاچه معمولا بخشی ثابت از دیدنی های پخارا در لیست این تورها می باشد.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.