میدان دوربار کاتماندو یا همان دوربار اسکوئر، یکی از سه میدان معروف کاتماندو در نپال است و در سال 1979 به عنوان میراث جهانی یونسکو تعیین شد. دو میدان معروف دیگر در پاتان و باکتاپور واقع شده است. میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) به عنوان میدان هانومان دوکا نیز شناخته می شود. این میدان از مهترین دیدنی های کاتماندو می باشد.
نام هانومان دوكا از تندیس هانومان گرفته شده است كه توسط پادشاه پراتاپ مالا در ورودی كاخ سلطنتی در سال 1672 قمری ساخته شده است. این میدان جلوی کاخ سلطنتی پادشاهی سابق کاتماندو است که البته امروزه حکم موزه را دارد.

میدان دوربار کاتماندو
کاخ سلطنتی در ابتدا در میدان داتاترایا بود و بعدها به میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) منتقل شد.
میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) که توسط چشمه ها، مجسمه های باستانی، حوضچه های کوچک و مجموعه ای از حیاط ها مانند موهان چوک، سونداری چوک و ناسال چوک احاطه شده است، یک مکان مذهبی بسیار مهم می باشد.

میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) با معماری های دیدنی ساخته شده است و مهارت هنرمندان و صنعتگران مردمان ( نوار) را در چندین قرن مختلف به نمایش می گذارد. میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) با معابد و کاخ های قدیمی خود نمونه ای از زندگی مذهبی و فرهنگی مردم است .

این قسمت از کاتماندو مکان مهمی برای آیین های بودایی و هندو است. مراسم های مذهبی، رویدادهای سلطنتی و تاجگذاری های پادشاهی در این نقطه شکل می گرفت.جایی که پادشاهان شهر تاجگذاری، مشروعیت و حکمرانی خود را از اینجا آغاز می کردند .
به راهنمایی پادشاهان مالا، میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) دستخوش یک سری تغییرات و اضافات جدید معماری شد.

پادشاه پراتاپ مالا موارد دیگری از جمله زیارتگاه ها و معابد جدید را به میدان اضافه کرد و همچنین بسیاری از معابد قدیمی ترمیم شد. هنگامی که وی در سال 1674 درگذشت، ساخت و سازهای جدید متوقف شد. اما در دوران شاهنشاهی، این بناها دوباره مورد استفاده قرار گرفتند.

میدان دوربار کاتماندو (دوربار اسکوئر) علاوه بر معابد و عبادتگاه های باشکوه، جنبه های جالب دیگری نیز دارد. جشنواره ها، فعالیت های فرهنگی و سنت های مختلفی که مردم از قرن ها پیش دنبال می کردند، امروزه نیز در این منقطه جریان دارد و برگزار می شود.
به همین دلیل، این میدان قلب سنتی شهر قدیم کاتماندو ست و جزو دیدنی ترین میراث معماری سنتی کاتماندو نیز محسوب می شود.

در قسمت داخلی مجموعه کاخ های سلطنتی قدیمی که به آن مجموعه کاخ هانومان دوکا گفته می شود واقع شده است. در قسمت بیرونی معابد متعددی وجود دارد و آثار هنری چوبی و کنده کاری های پر ظرافت آن هنر و چیره دستی مردمان (نوار) را به رخ می کشد و منظره یی زیبا و چشم نواز را خلق می کند. قدمت برخی از این معابد به قرن 16 بازمی گردد، اما اعتقاد بر این است که ساخت خود میدان و کاخ ها از اوایل قرن سوم آغاز شده است.

از دیگر معابد و دیدنی های این منطقه می توان به معبد گانش، معبد الهه ساراسوتی، معبد الهه پاراواتی، معبد لرد شیوا، معبد تالجو، تندیس کال بایروا، معبد کاستامانداپ و معبد لرد کریشنا اشاره کرد. یکی از عجیب ترین و مشهورترین مکانهای موجود در قسمت جنوبی دوربار اسکوئر واقع شده است ، معبدی با نام کوماری باهال که بارگاه و محل زندگی الهه کوماری (تجسم زنده الهه مادر در آیین هندو ) است.

این میدان بیشترین خسارات زمین لرزه کاتماندو در سال 2015 را متحمل شد. نیمی از ده معبد نام برده فرو ریخت و همچنین چندین برج در مجموعه کاخ هانومان دوکا مورد آسیب جدی قرار گرفت. با مرمت و همت جدی دولت نپال و همکاری دیگر کشورها بسیاری از این گنجینه های ملی و جهانی مرمت شد و امروزه نیز شاهد یک مجموعه افسانه ای در میدان دوربار کاتماندو هستیم.

این میدان جزو گنجینه های کشور نپال بوده و در شمار بهترین جاذبه های گردشگری نپال می باشد.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.