استوپای لوتوس عظیم شاهکار معماری

استوپا ی لوتوس عظیم در زادگاه بودا در منطقه باغ مقدس لومبینی و در بخش موناستیک غربی واقع شده است. استوپای لوتوس عظیم توسط بنیاد تارا از کشور آلمان ساخته شده است و یکی از  زیباترین و پرهزینه ترین استوپاها در لومبینی است.

جاذبه اصلی استوپای لوتوس عظیم، شاهکار معماری این استوپا است که بر اساس تعالیم بودا و تألیف محقق بزرگ تبتی ریگزین دراکپا ساخته شده است.

این استوپا نه تنها از نظر مذهبی مهم است بلکه تاریخ را نیز به همراه دارد و به زیبایی تمام فلسفه ی بودیسم را در معماری خود به تصویر کشیده است.

از مهمترین و زیباترین دیدنی های نپال در لومبینی می توان به این شاهکار معماری اشاره نمود.

این استوپا در ابعاد 120 متر در 120 متر (14400 متر مربع) ساخته شده و دارای چهل متر ارتفاع می باشد.

شایان ذکر است بزرگترین سازه های منطقه 160 متر در 160 متر و کوچکترین آنها 80 متر در 80 متر است.

استوپای لوتوس عظیم

تاریخچه

پروژه ساخت استوپای لوتوس عظیم توسط بنیاد تارا به سرپرستی جناب آقای فردیناند رینچن فونتسوک در ماه می سال 2000 آغاز شد و این استوپای فوق العاده ارزشمند و زیبا در 27 فوریه 2004 افتتاح شد.

معماری استوپای لوتوس عظیم

این استوپا در ابعاد 120 متر در 120 متر (14400 متر مربع) ساخته شده و دارای چهل متر ارتفاع می باشد.

اگرچه تالار اصلی از بیرون مربع شکل است اما در داخل آن یک سازه بدون ستون وجود دارد که به شکل گنبد است.

آقای فردیناند توضیح می دهند، “از آنجا كه از هیچ ستونی استفاده نشده است ، یك سالن گنبدی به منظور حمل بهتر بار ساخته شد.

آقای فردیناند اشاره می نماید: “این طراحی بر اساس آموزه های بودا استوار است و حتی رنگهای استفاده شده نیز با رنگهای معمول دیگر متفاوت است.”

ایشان با تأکید و دقت زیاد بر ساخت استوپای لوتوس عظیم بر اساس آموزه های بودا عنوان می داشتند که:

“اندازه گیری و سبک استوپا باید بر اساس اصولی باشد که از هزاران سال پیش، از زمان بودا وجود دارد”.

سالن مراقبه با توجه به مفهومی که توسط  آقای فردیناند  مطرح می شود می بایست تا حد ممکن سقف استوپا را بالا ببرد.

بنا براین سالن مراقبه درست در زیر استوپا قرار دارد زیرا آقای فردیناند بر این باور هستند که: “هرجا استوپا باشد، بودا وجود دارد.”

در قسمت داخلی سقف استوپای لوتوس عظیم بر عکس نمای اصلی که چهارگوش دیده می شود، سقف دارای طرحی گنبدی شکل است  و با نقاشی های دیواری بودایی پوشانیده شده است.

می توان ترکیب های زیبایی از طلا، حکاکی بر روی سنگ و منبت کاری های بسیار ظریف بر روی چوب را در داخل استوپا مشاهده کرد. سقف استوپا دارای حکاکی هایی از آموزه های بودایی است که پیام عدم خشونت و گسترش صلح در جهان را گسترش می دهد.

استوپای لوتوس عظیم شامل یک تاج مقدس است که تا حدی با شیشه پوشانده شده و یک مجسمه بودا داخل آن قرار گرفته است.

علاوه بر معماری استوپای لوتوس عظیم، در محوطه سازی این مجموعه نیز دقت و هنر بسیار زیادی صورت گرفته است. استوپا در کنار استخری بسیار زیبا و در قسمت غربی منطقه باغ مقدس لومبینی واقع شده است.

علاوه بر استوپا، محل های اقامتی برای راهبان نیز در نظر گرفته شده است که ظرفیت 50 الی 60 راهب را دارد و در این مجموعه ساخته شده است.

البته قوانین توسعه اعتماد لومبینی حکم می کند که یک صومعه نمی تواند همزمان بیش از 10 راهب را در محل خود مستقر کند.

بنیاد تارا

استوپای لوتوس عظیم از زیباترین دیدنی های لومبینی؛ توسط بنیاد تارا از کشور آلمان ساخته شده است. بنیاد تارا در کشورهای مختلفی استوپاهای متفاوتی ساخته است. از جمله در کشور آلمان نزدیک به شهر فرانکفورت، در کشور اتریش، کشور هند (سانسکارا و پیتورگاره) و کشور نپال (سوئیمابو ، تاتوپانی و البته لومبینی) بنیاد تارا اقدام به ساخت استوپاهای متفاوتی نموده است.

مدیریت بنیاد تارا و مسئول پروژه ساخت استوپای لوتوس عظیم در لومبینی به عهده جناب آقای فردیناند رینچن فونتسوک بوده است. ایشان مهندس نرم افزار و سازنده هواپیما مبوده و متعلق به هامبورگ در شمال آلمان می باشند .

آقای فردیناند برای اولین بار در سال 1981 و بار بعد در سال 1987 به نپال سفر نمود. امروزه ایشان به عنوان یک طبیعت شناس شناخته می شوند.

error: لطفا مقاله را به اشتراک بگذارید.